Maak kennis met onze Actief Leren-methode voor optimaal leerrendement

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: trainingen die lijken op hoorcolleges, die geven we niet. Onze manier van training geven is net even anders dan dat. Wij gebruiken in iedere sessie de door ons ontwikkelde Actief Leren-methode.

Wat is onze Actief Leren-methode©?

De ervaring leert dat deelnemers die tijdens een training actief en praktijkgericht met de lesstof bezig zijn, het meeste leerrendement opdoen. Dat leerrendement ontstaat namelijk door veel interactie en oefening. Zo ontstaan sneller inzichten, skills en tools die werknemers daarna zelfstandig kunnen toepassen in hun eigen werk.

Om voor iedere deelnemer een optimaal leerrendement te waarborgen hanteren we de Actief Leren-methode in iedere training die we organiseren. We vertellen je er graag alles over.

De drie pijlers van onze Actief Leren-methode

Pijler 1:
We hanteren maximaal 40% theorie en minimaal 60% praktijk.

In alle soft skill trainingen die we faciliteren hanteren we een verhouding tussen theorie en praktijk. Maximaal 40% van de tijd gaat naar theorie, en minimaal 60% van de tijd wordt besteed aan praktische werkvormen, zoals bijvoorbeeld reflectie, debat, intervisie, challenges, rollenspellen, etcetera. 

Door deze verhouding worden deelnemers constant in staat gesteld om te experimenteren en oefenen met de nieuwe stof. Dat betekent dat achterover hangen tijdens de training er niet bij is. We gaan meters maken.

Pijler 2:
We werken met continu wisselende samenstellingen

Tijdens de training wisselen de deelnemers met regelmaat van samenstelling. Het begin is vaak met de hele groep, maar daarnaast werken we dus ook individueel, in duo's en in subgroepen. Als deelnemer werk je dus continu in verschillende groepjes, en met verschillende collega's.

Waarom we dat doen? Allereerst is het simpelweg leuker. De afwisseling zorgt dat de energie hoog blijft. Daarnaast zit veel leerrendement in de uitwisseling en reflectie tussen deelnemers. Ze krijgen de kans om van elkaar te leren.

Pijler 3:
We sluiten de training altijd af met het vastleggen van een Next Step

Iedere sessie wordt standaard afgerond met het nadenken over, en vastleggen van, een Next Step. Daarvoor blikken we terug op de nieuwe inzichten, kennis en vaardigheden. Deelnemers beantwoorden vervolgens de hamvraag: "Wat neem je mee en ga je vanaf morgen precies anders doen?”

We doen dit omdat de materie langzaam verdampt als je geen concrete vervolgactie vastlegt. Dat is zonde van de training. Het bepalen van een Next Step waarborgt dat deelnemers actief verder gaan na de training.

We waren vooral lekker bézig. Ik heb tijdens de training uitgebreid de tijd gehad om te oefenen!

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.0

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Soft Skill Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Soft Skill Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

We werken vaak samen met Soft Skill Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Soft Skill Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Soft Skill Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Veelgestelde vragen over de Actief Leren-methode

Staat het antwoord op jouw vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!

Sinds onze start in 2017 werken we al met de Actief Leren-methode. Deze aanpak is door de jaren heen continu verfijnd, en dat blijven we ook altijd doen. We scherpen de methode steeds verder aan op basis van ervaringen van deelnemers, inzichten van trainers en ons eigen onderzoek.

In de praktijk zien we geen verschil tussen deelnemers met of zonder praktijkervaring, iedereen kan op deze manier effectief getraind worden. Sterker nog: vrijwel alle deelnemers geven aan dat ze het als een verademing ervaren om actief aan de slag te gaan.

We passen onze methode toe in elke sessie, ongeacht de duur. Zelfs in bijvoorbeeld inspiratiesessies van een uur zorgen we ervoor dat er altijd een praktijkgericht onderdeel in zit. Zo blijft het niet bij theorie, maar ervaren deelnemers de inhoud direct in de praktijk.

Het komt zelden voor. Tuurlijk is er soms wat gezonde spanning, maar in onze trainingen staat psychologische veiligheid altijd centraal. Deelnemers worden uitgedaagd om te groeien, maar voelen zich daarbij wél veilig. We hanteren verschillende werkwijzen om die veiligheid te borgen. In een gesprek vertellen we je er graag alles over.

Ja, dat maakt het júíst interessant. Als er veel verschillen zitten in niveau, ervaring, geslacht, leeftijd, achtergrond of andere facetten, kunnen deelnemers niet alleen van de trainer, maar ook van elkaar leren. Dat heeft vaak een positieve invloed op het leerrendement.