Boek onze soft skill training

Klantgericht werken

Home » Alle soft skill trainingen » Training Klantgericht werken

Training Klantgericht werken

Klanten zijn bij iedere organisatie de belangrijkste stakeholder. Want zonder klanten is er geen werk. Veel werknemers in Nederland hebben dan ook direct of indirect te maken met klanten. En of dat nou interne of externe klanten zijn, ze zijn zonder uitzondering ontzettend belangrijk. Je wil ze het liefst binden, zodat ze lang blijven kiezen voor jullie diensten. Maar tegelijkertijd worden klanten steeds kritischer. Het is dus belangrijk om soft skills te ontwikkelen op het gebied van klantgerichtheid. Zodat jij en je collega’s klanten de optimale klantbeleving kunnen bieden.

Soft skill training over klantgericht werken: Ieder contactmoment draagt bij aan de ervaring die klanten met jouw organisatie hebben

Ben je wel eens bij een bedrijf binnen gelopen waar de dame of heer van de receptie je met de nek aankeek? Geen mooi visitekaartje voor het bedrijf. En zo zie je direct dat ieder contactmoment met een klant bijdraagt aan de ervaring die ze met jouw organisatie hebben. Of dat nu telefonisch, per mail of face to face is. Ieder contactmoment versterkt of verzwakt de reputatie. Klantgerichtheid is dus niet iets dat je soms doet, maar een skill die structureel ingezet moet worden. En als je dit goed doet zal je merken dat klanten blijer zijn, graag terugkomen en voor meer omzet zorgen.

Zijn jullie doordrongen van het belang van klantgerichteid? Fijn! Dan is deze incompany training perfect voor jou en jouw collega’s. Onder het kopje ‘Inhoud’ vertellen we je wat je mag verwachten van het programma. Lees snel verder.

Inhoud van de training

Hieronder geven we een indicatie van de training. De definitieve inhoud wordt afgestemd op jullie behoeften.


  • Reflectie op de huidige inzichten, kennis en vaardigheden op het gebied van klantgericht werken binnen de groep.
  • Theoretisch kader: de theorie over klantgerichtheid. Wat is klantgericht werken precies en welke factoren zijn relevant?
  • Het begrijpen en kunnen optimaliseren van de klantreis, zodat je weet waar verbeterkansen liggen op de klantgerichtheid.
  • De mindset die nodig is om klanten écht te kunnen en willen begrijpen, zodat de eigen acties hierop afgestemd kunnen worden.
  • Technieken om klantgericht te kunnen werken, zoals LSD, verbindend communiceren en effectief luisteren.
  • Effectief omgaan met weerstand, frictie of frustratie die kan ontstaan in klantcontact.
  • Concrete technieken, handige tools en waardevolle tips op het gebied van klantgericht werken.
  • Bepalen van de next step naar aanleiding van deze training.

Naast deze onderwerpen heeft de training een aantal vaste blokken, zoals een plenaire opening, veel voor praktijkoefeningen, een Q&A en een afsluiting. Daartussen zijn er voldoende pauzes.

Resultaten van de training

In deze training werken we aan de volgende resultaten. Deze kunnen wijzigen op basis van jullie behoefte en o.a. de duur van de training


  • Je kent de nodige theorie over klantgericht werken, en welke factoren en elementen allemaal een rol spelen.
  • Je kent de technieken om klantgerichter te werken, waardoor je beter presteert en meer plezier en tevredenheid uit werk haalt.
  • Je leert dat ieder contactmoment met een klant bijdraagt aan de ervaring die ze met jouw organisatie hebben.
  • Je merkt dat klanten tevredener zijn, vaker terugkomen en bijdragen aan meer omzet door structureel klantgericht te werken.
  • Je hebt alle vaardigheden en technieken om klantgericht werken zelfstandig te kunnen gebruiken in je dagelijkse werk.
  • Je hebt voor jezelf een heldere, concrete next step vastgesteld.

Vóór de training inventariseren samen met jullie de specifieke context en jullie leerbehoefte. Op basis daarvan kunnen de inhoud en resultaten altijd anders worden ingestoken.

Investering en proces

Hebben jullie andere behoeftes of een afwijkende groep deelnemers? We bespreken de mogelijkheden graag.


DuurInvesteringGroepsgrootte
4 uur€1.095,00 ex. btwMax. 15 (meer in overleg)
7 uur€1.995,00 ex. btwMax. 15 (meer in overleg)
2 * 4 uur€2.295,00 ex. btwMax. 15 (meer in overleg)
7 & 4 uur€3.195,00 ex. btwMax. 15 (meer in overleg)
2 * 7 uur€3.895,00 ex. btwMax. 15 (meer in overleg)
MaatwerkIn overlegMax. 15 (meer in overleg)

Proces voor de training

Voor het slagen van de training is het belangrijk dat de inhoud zo goed mogelijk aansluit op jullie behoefte. Om de inhoud af te stemmen doorlopen we op voorhand een aantal belangrijke stappen:

  1. Ndat we je aanvraag hebben ontvangen plannen we een gesprek in. Dit kan digitaal of face to face zijn. Dat gesprek is ter kennismaking én om meer over de aanvraag te horen. Na het gesprek ontvang je van ons een vrijblijvende offerte.
  2. Gaan we samenwerken? Wat leuk! We sturen je dan een digitaal inventarisatieformulier toe, zodat we nog meer te weten komen over jullie situatie en behoeftes.
  3. Op basis van alle input stemmen we de inhoud van de training af op jullie wensen. Je ontvangt van ons een concept programma en alle facilitaire informatie. We nodigen je uit om hier feedback op te geven.
  4. Is het programma akkoord? Dan is het proces voorafgaand aan de training afgerond. Op de dag zelf is onze trainer ruim op tijd aanwezig om op te bouwen en voor te bereiden.
Over de trainer

Deze soft skill training wordt gefaciliteerd door een van onze gespecialiseerde trainers.


We werken bij Soft Skill Trainer met meer dan 20 ervaren trainers, ieder binnen zijn of haar eigen focusgebied. Voordat de training staat ingepland zal je kennis maken met de trainer die jullie training verzorgt. Zo weten we zeker dat hij of zij op de hoogte is van alle ins & outs over jullie context, situatie en leerbehoefte.

Een selectie van onze trainers vind je hieronder. Wil je alle trainers zien? Bekijk dan dan onze Over ons pagina.

Werkwijze: actief leren

De werkwijze tijdens een training is essentieel voor het resultaat. Dit is hoe we te werk gaan:


Voor onze soft skill trainingen hebben we de actief leren-methode ontwikkelt. Daarmee kunnen we in korte tijd toewerken naar een hoog leerrendement.

Actief leren betekent dat de deelnemers in een training veelvuldig zélf aan de slag gaan met de materie. Onze trainers wisselen de nodige theorie daarom regelmatig af met interactieve praktijkonderdelen, zoals opdrachten, reflectie en oefeningen. Door deze manier van werken ontstaan er bij deelnemers razendsnel handvatten en inzichten, die zij vervolgens eenvoudig in hun werkleven kunnen inzetten.

Daarnaast wordt er afwisselend individueel, plenair of in subgroepen gewerkt. Dat houdt de interactie, de energie en het plezier continu op een hoog niveau. Zo wordt leren effectiever én leuker.

Offerte aanvragen

Vraag een vrijblijvende offerte aan. Je ontvangt hem binnen 48 uur in je mailbox.

Deze training in het kort

Duur: Vanaf 4 uur tot 2 x 7 uur


Vanaf: €1.095,00 excl. btw


Groep: Max. 15 (meer in overleg)


Waar: Incompany, heel Nederland


Voertaal: Nederlands of Engels

Andere wensen of behoeftes?
We kunnen de training aanpassen.

Wil je samen met je collega’s aan jullie soft skills werken? Boek deze training!

Vraag via onderstaande knop een offerte aan voor deze training.
We zorgen dat de offerte binnen 48 uur in je mailbox zit.

Heb je nog vragen of wil je advies? Onze coördinatoren helpen je graag.

We hebben al 150+ klanten mogen helpen.. 😍
Zij beoordelen ons met een 8.8.

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Wij boeken regelmatig soft skill trainingen voor onze leden. We werken daarvoor altijd samen met Soft Skill Trainer. Ze hebben een breed aanbod, hoge kwaliteit en goede prijsstelling.

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Soft Skill Trainer geeft nu al meer dan 2 jaar trainingen aan onze medewerkers. Ze communiceren altijd snel en duidelijk. Zowel voor als na de training. Dat vinden we heel prettig.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

We hebben bij Soft Skill Trainer een training Complimenteren gevolgd. Onze medewerkers hebben daar ontzettend veel van op kunnen steken. Bedankt voor de leuke training!

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Soft Skill Trainer faciliteert al lange tijd trainingen bij ons. Die samenwerking verloopt altijd prettig. Ze denken graag met je mee om samen de perfecte training te bedenken.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

Wij zetten Soft Skill Trainer wel eens in voor onze klanten waarbij we catering verzorgen. We horen van die klanten altijd positieve geluiden als deze partij langs is geweest.

Robin van ’t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Soft Skill Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

8,6 waardering

Klanten waarderen ons met
een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

Onze klanten bevinden zich
verspreid door heel Nederland.

#1 trainers

We werken uitsluitend met
gespecialiseerde trainers.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

Peter Houtman

Coördinator

Heb je hulp nodig?

Hebben jij en je collega’s interesse in een van onze soft skill trainingen?
Als je contact met ons opneemt helpen we je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@softskilltrainer.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 0736.