Soft skill training Feedback geven en ontvangen

Op het werk ben je vrijwel dagelijks bezig met feedback geven en ontvangen. Sterker nog: het is bijna onmogelijk om goed samen te werken zonder deze soft skill te beheersen. Zo nu en dan moet je elkaar aan kunnen geven wat goed of minder goed is gegaan. Zodat jij en je collega’s daar weer van kunnen leren. Maar de manier waarop je die feedback geeft (en ontvangt) is van grote invloed op de effectiviteit van de boodschap. En op de relatie tussen de gever en ontvanger.

Soft skill training over feedback geven en ontvangen: Door goede feedback te geven presteert iedereen beter en werken jullie fijner samen

Sommige werknemers hebben moeite met deze soft skill. Ze zijn angstig om feedback te geven omdat ze bang zijn dat het de relatie schaadt. Maar wist je dat je door goede feedback te geven die relatie juist kan versterken? Dat gaan we je leren! Na deze incompany training ben je niet meer bang om mensen aan te spreken op hun werk, houding en gedrag. Je gaat het juist zien als momenten waarop je anderen kan helpen. Om zichzelf te verbeteren en effectiever te werken. Of natuurlijk om positieve feedback uit te delen wanneer je iemand een pluim wil geven voor zijn of haar werk. Zo schep je hele hechte, waardevolle banden met collega’s.

Willen jullie ook aan de slag met dit onderwerp? Onder het kopje ‘Inhoud’ lees je wat er precies aan bod komt tijdens de training.

Let op: Ook coaching voor individuen mogelijk

Wil je met dit onderwerp aan de slag, maar kan of wil je de training niet volgen met je collega's? Dan past onze individuele coaching beter. Klik hier voor meer informatie.

Is deze training interessant voor jullie?

Vraag direct een geheel vrijblijvende offerte aan. Binnen 24 uur in je inbox!

Alle details

Benieuwd naar alle details over deze soft skill training? In onderstaande tabbladen ontdek je alles. En heb je daarna nog vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Hieronder geven we een indicatie van de training. De definitieve inhoud wordt afgestemd op jullie behoeften. 

  • Reflectie op de huidige inzichten, kennis en vaardigheden op het gebied van feedback geven binnen de groep.
  • Theoretisch kader: de theorie over feedback geven en ontvangen. Wat is feedback precies en welke factoren zijn relevant?
  • Mindset: hoe kan je stappen maken om voortaan met vertrouwen (en zonder angst en belemmerende overtuigingen) feedback te geven en ontvangen.
  • Techniek: vormen van de feedbackregels, zoals het hamburgermodel of 4G-model, om constructieve en effectieve feedback te kunnen geven.
  • Hoe je zelf feedback van anderen kan ontvángen om daar het optimale rendement uit te halen.
  • Als groep een duurzame, constructieve en prettige feedbackcultuur creëren, waarin iedereen zich veilig voelt om feedback te delen.
  • Concrete technieken, handige tools en waardevolle tips op het gebied van feedback geven en ontvangen.
  • Bepalen van de next step naar aanleiding van deze training.

Naast deze onderwerpen heeft de training een aantal vaste blokken, zoals een plenaire opening, veel voor praktijkoefeningen, een Q&A en een afsluiting. Daartussen zijn er voldoende pauzes.

In deze training werken we aan de volgende resultaten. Deze kunnen wijzigen op basis van jullie behoefte en de duur van de training.

  • Je kent de nodige theorie over feedback, en welke factoren en elementen allemaal een rol spelen.
  • Je leert hoe je effectief feedback kunt geven, wat leidt tot meer teamspirit, een prettigere samenwerking en betere resultaten.
  • Door feedback te geven, versterk je de relaties met je teamgenoten en draag je bij aan een positieve werkomgeving.
  • Je hebt de kunde om feedback te geven en te ontvangen, wat resulteert in sterkere relaties met je collega’s.
  • Je hebt alle vaardigheden en technieken om feedback geven en ontvangen effectief te kunnen gebruiken in je dagelijkse werk.
  • Je hebt voor jezelf een heldere, concrete next step vastgesteld.

Vóór de training inventariseren we samen met jullie de specifieke context en jullie leerbehoefte. Op basis daarvan kunnen de inhoud en resultaten altijd anders worden ingestoken.

Hieronder vind je de investering en het proces. Hebben jullie andere behoeftes of een afwijkende groep deelnemers? We bespreken de mogelijkheden graag.

Duur Investering Groepsgrootte
4 uur €1.095,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
7 uur €1.995,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
2 * 4 uur €2.295,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
7 & 4 uur €3.195,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
2 * 7 uur €3.895,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
Maatwerk In overleg Max. 15 (meer in overleg)

Proces voor de training

Voor het slagen van de training is het belangrijk dat de inhoud zo goed mogelijk aansluit op jullie behoefte. Om de inhoud af te stemmen doorlopen we op voorhand een aantal belangrijke stappen:

  1. Nadat we je aanvraag hebben ontvangen plannen we een gesprek in. Dit kan digitaal of face to face zijn. Daarin horen we graag alles over jouw aanvraag. Na het gesprek ontvang je een vrijblijvende offerte.
  2. Gaan we samenwerken? Super! We sturen je een inventarisatieformulier, zodat we nóg meer te weten komen over jullie leerbehoeftes.
  3. Op basis van alle input stemmen we de inhoud af op jullie wensen. Je ontvangt van ons een concept programma en alle facilitaire informatie. Hier mag je feedback op geven.
  4. Is het programma akkoord? Dan is de voorbereiding afgerond. Op de dag zelf is onze trainer ruim op tijd aanwezig om op te bouwen en voor te bereiden.

Willen jullie nóg meer uit de training halen? Deze optionele toevoegingen zijn niet noodzakelijk, maar geven de sessie nog meer impact.

  • Zet een trainingsacteur in
    Een trainingsacteur helpt om levensecht situaties te kunnen oefenen in een veilige setting, met directe feedback en realistische interactie. Dit verhoogt het leerrendement én maakt de training dynamischer en persoonlijker.
  • Volg individuele coaching na de training
    Na de training krijgen deelnemers in (een aantal) individuele sessies de kans om dieper in te gaan op persoonlijke leerdoelen, uitdagingen te bespreken en gerichte ondersteuning te ontvangen. De sessies zijn via MS Teams.
  • Plan een follow-up sessie
    Zo'n twee maanden na de training komen we opnieuw samen voor een follow-up (duur: ±3 uur). Daarin  reflecteren deelnemers op hun praktijkervaringen, delen ze successen, en helpen ze elkaar bij het aanpakken van uitdagingen.

We werken bij Soft Skill Trainer met meer dan 30 gespecialiseerde trainers, ieder met zijn of haar eigen expertise. Voordat de training wordt uitgevoerd maak je uitgebreid kennis met de trainer die jullie training verzorgt. Zo weten we zeker dat er een klik is, én dat de trainer echt álles weet van jullie situatie en leerbehoefte.

Wil je alle trainers zien? Bekijk dan dan onze Over ons pagina.

Onze Actief Leren-methode©

In deze training werken we met onze Actief Leren-methode. Dit betekent dat deelnemers de benodigde theorie krijgen, maar vooral veel actief en praktisch bezig gaan. Zo ontstaan razendsnel inzichten en vaardigheden die ze zelfstandig kunnen toepassen in hun (werk)praktijk. Meer weten?

Deze training in het kort

Duur Vanaf 4 uur tot 2 x 7 uur
Vanaf €1.095,00 excl. btw.
Groep Max. 15 (meer in overleg)
Waar Incompany, heel NL en BE
Voertaal Nederlands of Engels

Binnen 24 uur in je mailbox! Heb je andere wensen? We passen de training aan op jouw behoeftes.

9.0

Dit mag je verwachten van deze soft skill training

Onze Actief Leren-methode©

We werken met onze Actief Leren-methode©, zodat deelnemers actief en praktijkgericht aan de slag kunnen gaan met de lesstof.

Een ervaren (en leuke) trainer

Onze uitgebreide trainerspool bestaat uit meer dan 30 specialisten. Jullie training wordt dus gefaciliteerd door een van deze experts.

Afsluiten met een Next Step

We ronden de training af met het vaststellen van een Next Step. Iedere deelnemer doet dit, zodat ze na afloop verder kunnen met hun leerpunten.

Afgestemd op jullie leerbehoefte

De inhoud en het programma van de soft skill training wordt altijd aangepast op jullie specifieke (werk)context, casuïstiek en leerbehoefte.

Duidelijk, concrete resultaten

Geen open, abstracte eindes. We werken in de training toe naar heldere, concrete resultaten die deelnemers zelfstandig kunnen toepassen.

Ruimte voor luchtigheid en plezier

Een training volgen moet leerzaam,maar ook léúk zijn. Er is daarom tijdens de training veel ruimte voor humor, ontspanning en beweging.

Hulp of advies nodig?

Heb je interesse in deze (of een andere) soft skill training en wil je graag even sparren over jullie situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 0736

Veelgestelde vragen over deze training

Yes, dat doen we standaard. Sterker: het is heel belangrijk voor het resultaat. Als het programma naadloos aansluit op jullie leerbehoefte, gaat de lesstof meer leven en halen deelnemers meer uit de training. Om dit te realiseren doorlopen we ter voorbereiding een inventarisatiefase met je.

Geen probleem, leuk juist! Voor ‘afwijkende’ groepen zijn er altijd oplossingen. We kunnen bijvoorbeeld oefeningen aanpassen, een co-trainer inzetten, de groep opsplitsen, et cetera. In samenspraak vinden we een opzet die bij jullie past.

Ja hoor, we kunnen in het Engels werken. Zo’n 20% van al onze opdrachten wordt Engelstalig uitgevoerd. Nagenoeg al onze trainers kunnen daarom in het Engels uit de voeten. We zorgen er natuurlijk ook voor dat alle slides, hand-outs en het overige materiaal netjes vertaalt is. 

Yes, dat kan. Voor klanten waarbij echt online moet worden getraind kunnen we deze training ook via MS Teams verzorgen. Overigens is ons advies wel altijd om, indien je de mogelijkheid hebt, fysiek te trainen. Dat is het beste voor het leerrendement.

In veel van onze trainingen kan een acteur een grote toegevoegde waarde hebben. Zeker in trainingen waarin communicatie en interactie een rol speelt. 

Door het werken met een trainingsacteur kunnen deelnemers levensecht oefenen met hun eigen casuïstiek. Zo ontstaat er direct meer diepgang. In een gesprek lichten we graag alle mogelijkheden toe.

Aan bijna niets! Het enige dat jullie moeten regelen is de zaal, een scherm (met hdmi kabel) en een flip-over. En stoelen natuurlijk. Verder verzorgen wij alles: van notitieboekjes tot pennen en van hand-outs tot traininsmateriaal. Je hoeft verder dus nergens naar om te kijken. Wel zo fijn.

Goed om te weten: we zijn standaard een half uur van tevoren op de trainingslocatie om voor te bereiden en op te bouwen.

Nee, dat kan niet. We werken incompany, dus altijd op de locatie van jullie. Tenzij jullie op een externe locatie willen trainen, dan komen we daarheen. We kunnen overigens helpen met het zoeken naar een externe locatie. Als jullie dat willen, geef ons dan een seintje.

Deze verzoeken krijgen we regelmatig. In de praktijk is er in alle gevallen een passende oplossing te vinden. We kijken graag samen even naar de beste manier om dit te regelen.

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.0

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Soft Skill Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Soft Skill Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

We werken vaak samen met Soft Skill Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Soft Skill Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Soft Skill Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Waarom iedere organisatie zou moeten kiezen voor een soft skill training Feedback geven en ontvangen

Feedback is essentieel voor de persoonlijke en professionele groei van medewerkers. Het helpt niet alleen om prestaties te verbeteren, maar bevordert ook de communicatie en samenwerking binnen teams. Toch blijkt feedback geven en ontvangen vaak lastig. Een soft skill training Feedback geven en ontvangen biedt medewerkers de tools om constructieve feedback effectief te geven en te ontvangen, wat bijdraagt aan een cultuur van open communicatie en verbetering.

Wat is feedback geven en ontvangen?

Feedback geven en ontvangen is de kunst van het delen van informatie over iemands prestaties op een respectvolle en constructieve manier. Het gaat om het verduidelijken van sterke punten, het identificeren van verbeterpunten en het motiveren van medewerkers om zich verder te ontwikkelen. Deze training leert medewerkers hoe ze op een empathische en effectieve manier feedback kunnen geven en ontvangen, waardoor de werkrelaties verbeteren en de productiviteit toeneemt.

Wat levert deze training op?

De soft skill training Feedback geven en ontvangen biedt tal van voordelen voor zowel medewerkers als de organisatie. De belangrijkste voordelen zijn onder andere:

  • Betere communicatie en samenwerking binnen teams
  • Verhoogde zelfbewustheid en professionele groei
  • Meer vertrouwen en openheid in feedbackgesprekken
  • Hogere motivatie door gerichte en constructieve feedback
  • Versterkte teamdynamiek en relaties

Incompany: op maat voor jouw organisatie

De training wordt op locatie gegeven, zodat de inhoud specifiek afgestemd kan worden op de cultuur en de behoeften van jouw organisatie. Medewerkers leren praktische technieken die ze direct kunnen toepassen in hun dagelijkse werk.

Investeer in open communicatie en samenwerking

Met de training Feedback geven en ontvangen leg je de basis voor een gezonde werkcultuur waarin open communicatie en samenwerking centraal staan. Dit leidt niet alleen tot betere prestaties, maar versterkt ook de algehele werksfeer.