Soft skill training Klantgericht werken

Klanten zijn bij iedere organisatie de belangrijkste stakeholder. Want zonder klanten is er geen werk. Veel werknemers in Nederland hebben dan ook direct of indirect te maken met klanten. En of dat nou interne of externe klanten zijn, ze zijn zonder uitzondering ontzettend belangrijk. Je wil ze het liefst binden, zodat ze lang blijven kiezen voor jullie diensten. Maar tegelijkertijd worden klanten steeds kritischer. Het is dus belangrijk om soft skills te ontwikkelen op het gebied van klantgerichtheid. Zodat jij en je collega’s klanten de optimale klantbeleving kunnen bieden.

Soft skill training over klantgericht werken: Ieder contactmoment draagt bij aan de ervaring die klanten met jouw organisatie hebben

Ben je wel eens bij een bedrijf binnen gelopen waar de dame of heer van de receptie je met de nek aankeek? Geen mooi visitekaartje voor het bedrijf. En zo zie je direct dat ieder contactmoment met een klant bijdraagt aan de ervaring die ze met jouw organisatie hebben. Of dat nu telefonisch, per mail of face to face is. Ieder contactmoment versterkt of verzwakt de reputatie. Klantgerichtheid is dus niet iets dat je soms doet, maar een skill die structureel ingezet moet worden. En als je dit goed doet zal je merken dat klanten blijer zijn, graag terugkomen en voor meer omzet zorgen.

Zijn jullie doordrongen van het belang van klantgerichteid? Fijn! Dan is deze incompany training perfect voor jou en jouw collega’s. Onder het kopje ‘Inhoud’ vertellen we je wat je mag verwachten van het programma. Lees snel verder.

Let op: Ook coaching voor individuen mogelijk

Wil je met dit onderwerp aan de slag, maar kan of wil je de training niet volgen met je collega's? Dan past onze individuele coaching beter. Klik hier voor meer informatie.

Is deze training interessant voor jullie?

Vraag direct een geheel vrijblijvende offerte aan. Binnen 24 uur in je inbox!

Alle details

Benieuwd naar alle details over deze soft skill training? In onderstaande tabbladen ontdek je alles. En heb je daarna nog vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Hieronder geven we een indicatie van de training. De definitieve inhoud wordt afgestemd op jullie behoeften. 

  • Reflectie op de huidige inzichten, kennis en vaardigheden op het gebied van klantgericht werken binnen de groep.
  • Theoretisch kader: de theorie over klantgerichtheid. Wat is klantgericht werken precies en welke factoren zijn relevant?
  • Het begrijpen en kunnen optimaliseren van de klantreis, zodat je weet waar verbeterkansen liggen op de klantgerichtheid.
  • De mindset die nodig is om klanten écht te kunnen en willen begrijpen, zodat de eigen acties hierop afgestemd kunnen worden.
  • Technieken om klantgericht te kunnen werken, zoals LSD, verbindend communiceren en effectief luisteren.
  • Effectief omgaan met weerstand, frictie of frustratie die kan ontstaan in klantcontact.
  • Concrete technieken, handige tools en waardevolle tips op het gebied van klantgericht werken.
  • Bepalen van de next step naar aanleiding van deze training.

Naast deze onderwerpen heeft de training een aantal vaste blokken, zoals een plenaire opening, veel voor praktijkoefeningen, een Q&A en een afsluiting. Daartussen zijn er voldoende pauzes.

In deze training werken we aan de volgende resultaten. Deze kunnen wijzigen op basis van jullie behoefte en de duur van de training.

  • Je kent de nodige theorie over klantgericht werken, en welke factoren en elementen allemaal een rol spelen.
  • Je kent de technieken om klantgerichter te werken, waardoor je beter presteert en meer plezier en tevredenheid uit werk haalt.
  • Je leert dat ieder contactmoment met een klant bijdraagt aan de ervaring die ze met jouw organisatie hebben.
  • Je merkt dat klanten tevredener zijn, vaker terugkomen en bijdragen aan meer omzet door structureel klantgericht te werken.
  • Je hebt alle vaardigheden en technieken om klantgericht werken zelfstandig te kunnen gebruiken in je dagelijkse werk.
  • Je hebt voor jezelf een heldere, concrete next step vastgesteld.

Vóór de training inventariseren we samen met jullie de specifieke context en jullie leerbehoefte. Op basis daarvan kunnen de inhoud en resultaten altijd anders worden ingestoken.

Hieronder vind je de investering en het proces. Hebben jullie andere behoeftes of een afwijkende groep deelnemers? We bespreken de mogelijkheden graag.

Duur Investering Groepsgrootte
4 uur €1.095,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
7 uur €1.995,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
2 * 4 uur €2.295,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
7 & 4 uur €3.195,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
2 * 7 uur €3.895,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
Maatwerk In overleg Max. 15 (meer in overleg)

Proces voor de training

Voor het slagen van de training is het belangrijk dat de inhoud zo goed mogelijk aansluit op jullie behoefte. Om de inhoud af te stemmen doorlopen we op voorhand een aantal belangrijke stappen:

  1. Nadat we je aanvraag hebben ontvangen plannen we een gesprek in. Dit kan digitaal of face to face zijn. Daarin horen we graag alles over jouw aanvraag. Na het gesprek ontvang je een vrijblijvende offerte.
  2. Gaan we samenwerken? Super! We sturen je een inventarisatieformulier, zodat we nóg meer te weten komen over jullie leerbehoeftes.
  3. Op basis van alle input stemmen we de inhoud af op jullie wensen. Je ontvangt van ons een concept programma en alle facilitaire informatie. Hier mag je feedback op geven.
  4. Is het programma akkoord? Dan is de voorbereiding afgerond. Op de dag zelf is onze trainer ruim op tijd aanwezig om op te bouwen en voor te bereiden.

Willen jullie nóg meer uit de training halen? Deze optionele toevoegingen zijn niet noodzakelijk, maar geven de sessie nog meer impact.

  • Zet een trainingsacteur in
    Een trainingsacteur helpt om levensecht situaties te kunnen oefenen in een veilige setting, met directe feedback en realistische interactie. Dit verhoogt het leerrendement én maakt de training dynamischer en persoonlijker.
  • Volg individuele coaching na de training
    Na de training krijgen deelnemers in (een aantal) individuele sessies de kans om dieper in te gaan op persoonlijke leerdoelen, uitdagingen te bespreken en gerichte ondersteuning te ontvangen. De sessies zijn via MS Teams.
  • Plan een follow-up sessie
    Zo'n twee maanden na de training komen we opnieuw samen voor een follow-up (duur: ±3 uur). Daarin  reflecteren deelnemers op hun praktijkervaringen, delen ze successen, en helpen ze elkaar bij het aanpakken van uitdagingen.

We werken bij Soft Skill Trainer met meer dan 30 gespecialiseerde trainers, ieder met zijn of haar eigen expertise. Voordat de training wordt uitgevoerd maak je uitgebreid kennis met de trainer die jullie training verzorgt. Zo weten we zeker dat er een klik is, én dat de trainer echt álles weet van jullie situatie en leerbehoefte.

Wil je alle trainers zien? Bekijk dan dan onze Over ons pagina.

Onze Actief Leren-methode©

In deze training werken we met onze Actief Leren-methode. Dit betekent dat deelnemers de benodigde theorie krijgen, maar vooral veel actief en praktisch bezig gaan. Zo ontstaan razendsnel inzichten en vaardigheden die ze zelfstandig kunnen toepassen in hun (werk)praktijk. Meer weten?

Deze training in het kort

Duur Vanaf 4 uur tot 2 x 7 uur
Vanaf €1.095,00 excl. btw.
Groep Max. 15 (meer in overleg)
Waar Incompany, heel NL en BE
Voertaal Nederlands of Engels

Binnen 24 uur in je mailbox! Heb je andere wensen? We passen de training aan op jouw behoeftes.

9.0

Dit mag je verwachten van deze soft skill training

Onze Actief Leren-methode©

We werken met onze Actief Leren-methode©, zodat deelnemers actief en praktijkgericht aan de slag kunnen gaan met de lesstof.

Een ervaren (en leuke) trainer

Onze uitgebreide trainerspool bestaat uit meer dan 30 specialisten. Jullie training wordt dus gefaciliteerd door een van deze experts.

Afsluiten met een Next Step

We ronden de training af met het vaststellen van een Next Step. Iedere deelnemer doet dit, zodat ze na afloop verder kunnen met hun leerpunten.

Afgestemd op jullie leerbehoefte

De inhoud en het programma van de soft skill training wordt altijd aangepast op jullie specifieke (werk)context, casuïstiek en leerbehoefte.

Duidelijk, concrete resultaten

Geen open, abstracte eindes. We werken in de training toe naar heldere, concrete resultaten die deelnemers zelfstandig kunnen toepassen.

Ruimte voor luchtigheid en plezier

Een training volgen moet leerzaam,maar ook léúk zijn. Er is daarom tijdens de training veel ruimte voor humor, ontspanning en beweging.

Hulp of advies nodig?

Heb je interesse in deze (of een andere) soft skill training en wil je graag even sparren over jullie situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 0736

Veelgestelde vragen over deze training

Yes, dat doen we standaard. Sterker: het is heel belangrijk voor het resultaat. Als het programma naadloos aansluit op jullie leerbehoefte, gaat de lesstof meer leven en halen deelnemers meer uit de training. Om dit te realiseren doorlopen we ter voorbereiding een inventarisatiefase met je.

Geen probleem, leuk juist! Voor ‘afwijkende’ groepen zijn er altijd oplossingen. We kunnen bijvoorbeeld oefeningen aanpassen, een co-trainer inzetten, de groep opsplitsen, et cetera. In samenspraak vinden we een opzet die bij jullie past.

Ja hoor, we kunnen in het Engels werken. Zo’n 20% van al onze opdrachten wordt Engelstalig uitgevoerd. Nagenoeg al onze trainers kunnen daarom in het Engels uit de voeten. We zorgen er natuurlijk ook voor dat alle slides, hand-outs en het overige materiaal netjes vertaalt is. 

Yes, dat kan. Voor klanten waarbij echt online moet worden getraind kunnen we deze training ook via MS Teams verzorgen. Overigens is ons advies wel altijd om, indien je de mogelijkheid hebt, fysiek te trainen. Dat is het beste voor het leerrendement.

In veel van onze trainingen kan een acteur een grote toegevoegde waarde hebben. Zeker in trainingen waarin communicatie en interactie een rol speelt. 

Door het werken met een trainingsacteur kunnen deelnemers levensecht oefenen met hun eigen casuïstiek. Zo ontstaat er direct meer diepgang. In een gesprek lichten we graag alle mogelijkheden toe.

Aan bijna niets! Het enige dat jullie moeten regelen is de zaal, een scherm (met hdmi kabel) en een flip-over. En stoelen natuurlijk. Verder verzorgen wij alles: van notitieboekjes tot pennen en van hand-outs tot traininsmateriaal. Je hoeft verder dus nergens naar om te kijken. Wel zo fijn.

Goed om te weten: we zijn standaard een half uur van tevoren op de trainingslocatie om voor te bereiden en op te bouwen.

Nee, dat kan niet. We werken incompany, dus altijd op de locatie van jullie. Tenzij jullie op een externe locatie willen trainen, dan komen we daarheen. We kunnen overigens helpen met het zoeken naar een externe locatie. Als jullie dat willen, geef ons dan een seintje.

Deze verzoeken krijgen we regelmatig. In de praktijk is er in alle gevallen een passende oplossing te vinden. We kijken graag samen even naar de beste manier om dit te regelen.

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.0

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Soft Skill Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Soft Skill Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

We werken vaak samen met Soft Skill Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Soft Skill Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Soft Skill Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Waarom iedere organisatie zou moeten kiezen voor een soft skill training Klantgericht werken

In een competitieve markt is klantgericht werken essentieel voor het behoud van klanten en het versterken van merkloyaliteit. Wanneer medewerkers klantgericht werken, voelen klanten zich gewaardeerd en begrepen, wat leidt tot een verhoogde klanttevredenheid en herhaalaankopen. De soft skill training Klantgericht werken biedt medewerkers de tools om klantbehoeften te herkennen, effectief te reageren en een uitstekende service te bieden.

Wat is klantgericht werken?

Klantgericht werken betekent dat de behoeften en verwachtingen van de klant centraal staan in alles wat je doet. Het gaat om het luisteren naar klanten, hun problemen snel oplossen en altijd streven naar de best mogelijke ervaring. Deze training helpt medewerkers om klantbehoeften te herkennen en de juiste communicatiestrategieën toe te passen voor een optimale klantbeleving.

Wat levert deze training op?

De soft skill training Klantgericht werken biedt zowel medewerkers als de organisatie aanzienlijke voordelen. De belangrijkste voordelen zijn onder andere:

  • Betere klantrelaties en verhoogde klanttevredenheid
  • Hogere klantloyaliteit door waardevolle interacties
  • Verhoogde verkoopkansen door klantgerichte service
  • Minder klachten en meer positieve feedback van klanten
  • Verbeterde samenwerking en communicatie binnen het team

Incompany: afgestemd op jouw organisatie

Omdat de training incompany wordt gegeven, kan de inhoud specifiek worden afgestemd op de cultuur, producten en diensten van jouw organisatie. Dit maakt de training direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk van medewerkers.

Investeer in klantgerichtheid voor succes

Met de training Klantgericht werken geef je medewerkers de tools om de klanttevredenheid te verbeteren, wat leidt tot een sterkere klantenbasis en betere resultaten voor je organisatie. Klantgerichte medewerkers zijn de sleutel tot succes in een concurrerende markt.