
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Haal het meeste uit je medewerkers met deze gratis whitepaper.
Algemeen
Oke, jullie zijn er uit. Jij en je collega's willen aan een bepaalde soft skill werken zodat jullie (samen) door kunnen groeien. Volgens ons is dat een slimme investering, want soft skills bepalen voor een groot deel hoe goed individuen, teams en organisaties presteren.
Soft skills mogen gezien worden als de smeerolie binnen een organisatie. Ze richten zich voornamelijk op houding, gedrag en de onderlinge dynamiek tussen collega's. Zonder soft skills is het moeilijk, misschien zelfs onmogelijk, om samen te werken of om klanten te bedienen. De belangen van goede soft skills zijn dus erg groot.
Maar we kunnen ons voorstellen dat je nog niet veel soft skill trainingen gevolgd hebt. En dat je dus benieuwd bent naar wat dat dan precies is? Wat mag je verwachten van een soft skill training? In dit artikel nemen we je mee in de structuur van zo'n training en vertellen we meer over de voordelen die je er van mag verwachten.
Bij Soft Skill Trainer onderscheiden we vier categorieën waarin wij onze soft skill trainingen hebben verdeeld. Het gaat om trainingen op het gebied van professionele competenties, communicatie, persoonlijke ontwikkeling en persoonlijke effectiviteit. We lichten iedere categorie hieronder even kort aan je toe:
Als je kijkt naar de categorie professionele competenties hebben de trainingen één ding gemeen: iedere training draagt bij aan jouw professionele ontwikkeling. Het gaat dus om soft skills waar je in de dagelijkse praktijk van het werken profijt van hebt. Zo vind je hier bijvoorbeeld de trainingen effectief vergaderen, timemanagement en klantgericht werken. Het ontwikkelen van deze soft skills is prettig voor een individuele medewerker, maar ook voor het team.
In de samenwerking tussen collega's valt of staat het succes met de manier van communiceren. En vergis je niet: er zijn veel medewerkers die niet erg bedreven zijn in constructieve communicatie. De soft skill trainingen op het gebied van communicatie helpen daarbij. Zo vind je in deze categorie de training moeilijke gesprekken voeren, complimenteren of feedback geven en ontvangen. In al deze incompany soft skill trainingen staat communicatie centraal.
Bij soft skill trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling denk je misschien niet direct aan een incompany training. Toch zijn er veel soft skills die ervoor zorgen dat jij je verder ontwikkelt op persoonlijk gebied. Trainingen waar je mentaal sterker en weerbaarder van wordt. Denk eens aan sessies over mentale veerkracht of ontspannen werken. De trainingen in deze categorie hebben als doel om jou persoonlijk sterker te maken.
Soft skill trainingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit helpen je om effectiever met je tijd en met je werk om te gaan. Denk aan een training succesvol veranderen of assertief handelen. Natuurlijk groei je daar als individu van, maar ook als team heb je baat bij een incompany training op het gebied van persoonlijke effectiviteit. Het helpt een team om beter samen te werken en meer output te leveren.
Soft skill trainingen leveren talloze voordelen op, op zowel individueel-, team- als organisatieniveau. En dat is belangrijk, want als organisatie wil je natuurlijk rendement op de investering die je doet als je een training boekt. Maar wat zijn deze voordelen precies? Hieronder lichten we een aantal belangrijke voor je uit.
Het belangrijkste (en meest logische) voordeel is dat je door een training simpelweg beter wordt in wat je doet. Je ontwikkelt je, doet nieuwe inzichten op en kan vooruit met nieuwe kennis en kunde. Dat vergroot de waarde die je hebt voor jezelf, voor je team en voor de organisatie. Door jezelf te ontwikkelen presteer je beter, krijg je meer gedaan en gaat de kwaliteit van je werk omhoog. Je wordt dus een betere professional.
Werken aan soft skills betekent werken aan jezelf. En werknemers die zich mogen ontwikkelen zijn doorgaans gelukkiger dan hun collega's die dat niet mogen. Werkgeluk resulteert vervolgens weer in meer vitaliteit, meer motivatie, meer betrokkenheid en betere prestaties.
Soft skill trainingen zorgen ervoor dat je efficiënter en effectiever wordt. Je wordt immers beter in wat je doet. Zo krijg je meer gedaan in minder tijd. Je output gaat omhoog, terwijl je werkt met meer rust en zelfvertrouwen.
Soft skill trainingen hebben regelmatig iets te maken met communicatie. En skills op het gebied van communicatie zorgen ervoor dat je beter kan samenwerken. Teams leren om op een constructieve en prettige manier met elkaar te werken en te communiceren. En gaat de training niet specifiek over communicatie? Dan bevordert het feit dat je samen ergens aan deelneemt al het teamgevoel en de onderlinge relaties.
Het opdoen van nieuwe skills sterkt je zelfvertrouwen. Je vergroot je eigen waarde en daarmee ook je eigenwaarde. Dat merk je terug in jouw rol binnen de organisatie. Zelfvertrouwen zorgt ervoor dat medewerkers vol vertrouwen durven te gaan staan voor hun eigen kwaliteiten. Mensen komen in hun kracht te staan, durven mee te denken en voelen zich meer betrokken bij hun functie en bij de organisatie.
Heb je interesse in deze (of een andere) soft skill training en wil je graag even sparren over jullie situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.