
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Haal het meeste uit je medewerkers met deze gratis whitepaper.
Algemeen
In steeds meer bedrijven worden er trainingen georganiseerd die bijdragen aan de ontwikkeling van soft skills. En dat is positief, want soft skills bepalen voor een groot gedeelte het succes van individuele medewerkers, de teams waarin zijn werken en de gehele organisatie. Soft skills zorgen er namelijk voor dat mensen hun werk uit kunnen voeren, samen kunnen werken en klanten kunnen helpen.
Soft skills op het gebied van communicatie zijn daarbij essentieel. Want zonder communicatie kan een organisatie niet bestaan. Ga maar eens na: je bent de gehele dag bezig met communicatie. Of dat nu geschreven, gesproken of via lichaamstaal is: zonder communicatie kom je niet verder. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende soft skills die bijdragen aan het verbeteren van de communicatie.
Zoals we al schreven: voor werken is communicatie essentieel. Want alleen door effectief te communiceren kunnen groepen werknemers op een kwalitatieve manier samenwerken. Ontbreekt die communicatie? Dan werkt iedereen voor zich en is het personeel los zand. Je merkt dat terug in de onderlinge sfeer en de prestaties.
Door het ontwikkelen van soft skills op het gebied van communicatie durven collega's elkaar aan te spreken, elkaar te corrigeren maar bijvoorbeeld elkaar ook te complimenteren. Dat merk je direct terug in de moraal en de output. Goede communicatie stuwt werknemers en teams naar een hoger niveau zodat ze kunnen presteren op de toppen van hun kunnen. Wij juichen iedereen dan ook toe om hier tijd, moeite en energie in te investeren.
Wil jij bezig gaan met het ontwikkelen van soft skills op het gebied van communicatie? Dan zijn er een groot aantal gerelateerde thema's die hier bij passen. Toch zien we bij veel van onze klanten overeenkomsten in de soft skills waar zij zich op willen focussen. We lichten de belangrijkste thema’s hieronder voor je toe.
Ben je goed in feedback geven? Dan kan je op een fijne manier aan iemand uitleggen dat werk niet in orde is of dat het juist wél heel goed is. Wel zo prettig als je veel met anderen samenwerkt.
Als je goed bent in luisteren dan toon je interesse en ben je in staat om belangrijke informatie uit te filteren tijdens gesprekken. Fijn als je veel vergaderingen hebt of discussies.
Lichaamstaal is een belangrijk onderdeel van de non-verbale communicatie. Lichaamstaal is daarmee erg belangrijk. Je kan het bijvoorbeeld inzetten om iemand anders eenvoudiger te overtuigen van jouw idee.
Presenteren is echt een vak apart. Je kunt je visie, ideeën en mening zo goed formuleren en overbrengen dat je iedereen meekrijgt. En het is nog boeiend ook.
Als je goed bent in adviseren laat je de ander in zijn of haar waarde. Je oordeelt niet, maar brengt oprecht advies uit waar de ander mee verder kan. Je luistert, gaat het gesprek aan en hebt een open houding.
Ben je goed in onderhandelen, dan kan je eigen standpunten helder beargumenteren. Ook ben je goed in het opsporen van gemeenschappelijke doelen zodat je op die manier tot een win/win situatie kan komen.
Je bent goed in het omzetten van ideeën en informatie naar een correcte tekst. Een begrijpelijke tekst waarmee het doel direct helder is.
Je gaat een conflict niet uit de weg, maar zorgt er ook voor dat een conflict niet escaleert. Je zorgt ervoor dat alle partijen met een goede oplossing naar huis gaan.
Als je goed bent in het creëren van draagvlak, dan ben je goed in anderen meekrijgen in ideeën en ontwikkelingen. Je zorgt ervoor dat anderen beslissingen ook echt accepteren. Je geeft anderen het gevoel dat ze mee kunnen denken, meebeslissen en dat veranderingen niet plotseling ontstaan.
Vergaderen zou je misschien niet zo snel als soft skill bestempelen. Maar toch is het een belangrijke vaardigheid. Als je goed bent in vergaderen zorg je er namelijk voor dat de vergadering in een goede structuur verloopt. Je bent duidelijk, kan samenvatten en je bent besluitvaardig.
Heb je interesse in deze (of een andere) soft skill training en wil je graag even sparren over jullie situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.