In steeds meer bedrijven worden er trainingen georganiseerd die bijdragen aan de ontwikkeling van soft skills. En dat is positief, want soft skills bepalen voor een groot gedeelte het succes van individuele medewerkers, de teams waarin zijn werken en de gehele organisatie. Soft skills zorgen er namelijk voor dat mensen hun werk uit kunnen voeren, samen kunnen werken en klanten kunnen helpen.

Soft skills op het gebied van communicatie zijn daarbij essentieel. Want zonder communicatie kan een organisatie niet bestaan. Ga maar eens na: je bent de gehele dag bezig met communicatie. Of dat nu geschreven, gesproken of via lichaamstaal is: zonder communicatie kom je niet verder. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende soft skills die bijdragen aan het verbeteren van de communicatie.

Waarom zou je investeren in het ontwikkelen van communicatie soft skills

Zoals we al schreven: voor werken is communicatie essentieel. Want alleen door effectief te communiceren kunnen groepen werknemers op een kwalitatieve manier samenwerken. Ontbreekt die communicatie? Dan werkt iedereen voor zich en is het personeel los zand. Je merkt dat terug in de onderlinge sfeer en de prestaties.

Door het ontwikkelen van soft skills op het gebied van communicatie durven collega's elkaar aan te spreken, elkaar te corrigeren maar bijvoorbeeld elkaar ook te complimenteren. Dat merk je direct terug in de moraal en de output. Goede communicatie stuwt werknemers en teams naar een hoger niveau zodat ze kunnen presteren op de toppen van hun kunnen. Wij juichen iedereen dan ook toe om hier tijd, moeite en energie in te investeren.

Voorbeelden van soft skills die te maken hebben met communicatie

Wil jij bezig gaan met het ontwikkelen van soft skills op het gebied van communicatie? Dan zijn er een groot aantal gerelateerde thema's die hier bij passen. Toch zien we bij veel van onze klanten overeenkomsten in de soft skills waar zij zich op willen focussen. We lichten de belangrijkste thema’s hieronder voor je toe.

Feedback geven

Ben je goed in feedback geven? Dan kan je op een fijne manier aan iemand uitleggen dat werk niet in orde is of dat het juist wél heel goed is. Wel zo prettig als je veel met anderen samenwerkt.

Luisteren

Als je goed bent in luisteren dan toon je interesse en ben je in staat om belangrijke informatie uit te filteren tijdens gesprekken. Fijn als je veel vergaderingen hebt of discussies.

Lichaamstaal

Lichaamstaal is een belangrijk onderdeel van de non-verbale communicatie. Lichaamstaal is daarmee erg belangrijk. Je kan het bijvoorbeeld inzetten om iemand anders eenvoudiger te overtuigen van jouw idee.

Presenteren

Presenteren is echt een vak apart. Je kunt je visie, ideeën en mening zo goed formuleren en overbrengen dat je iedereen meekrijgt. En het is nog boeiend ook.

Adviseren

Als je goed bent in adviseren laat je de ander in zijn of haar waarde. Je oordeelt niet, maar brengt oprecht advies uit waar de ander mee verder kan. Je luistert, gaat het gesprek aan en hebt een open houding.

Onderhandelen

Ben je goed in onderhandelen, dan kan je eigen standpunten helder beargumenteren. Ook ben je goed in het opsporen van gemeenschappelijke doelen zodat je op die manier tot een win/win situatie kan komen.

Schriftelijk

Je bent goed in het omzetten van ideeën en informatie naar een correcte tekst. Een begrijpelijke tekst waarmee het doel direct helder is.

Conflicthantering

Je gaat een conflict niet uit de weg, maar zorgt er ook voor dat een conflict niet escaleert. Je zorgt ervoor dat alle partijen met een goede oplossing naar huis gaan.

Draagvlak creëren

Als je goed bent in het creëren van draagvlak, dan ben je goed in anderen meekrijgen in ideeën en ontwikkelingen. Je zorgt ervoor dat anderen beslissingen ook echt accepteren. Je geeft anderen het gevoel dat ze mee kunnen denken, meebeslissen en dat veranderingen niet plotseling ontstaan.

Vergaderen

Vergaderen zou je misschien niet zo snel als soft skill bestempelen. Maar toch is het een belangrijke vaardigheid. Als je goed bent in vergaderen zorg je er namelijk voor dat de vergadering in een goede structuur verloopt. Je bent duidelijk, kan samenvatten en je bent besluitvaardig.

Zoek je een soft skill training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Heb je interesse in deze (of een andere) soft skill training en wil je graag even sparren over jullie situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 0736

Bekijk onze whitepapers

Het beste uit je medewerkers halen? Onze gratis whitepapers helpen je op weg.

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.0

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Soft Skill Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Soft Skill Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

We werken vaak samen met Soft Skill Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Soft Skill Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Soft Skill Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.