Home » 17 soft skill voorbeelden + uitleg: deze soft skills komen veel voor
Een complete lijst met voorbeelden van soft skills

17 soft skill voorbeelden + uitleg: deze soft skills komen veel voor

Tags: | ⏱ Leestijd: 5 minuten

Competenties, kwaliteiten, vaardigheden, soft skills. Binnen werkend Nederland lijken al deze termen wel eens uitwisselbaar. Want wat is nou precies wat? We kunnen ons voorstellen dat dit soms verwarrend is.

Om je te helpen bij het vormen van een goed beeld van soft skills hebben we een lijst opgesteld met soft skill voorbeelden die veel voorkomen. En daarnaast vind je bij elke soft skill een uitleg die je meer vertelt over de betreffende soft skill. Zo ontdek je direct wat je aan die specifieke soft skill hebt op de werkvloer.

18 soft skill voorbeelden

Aanpassingsvermogen

Aanpassingsvermogen of flexibiliteit laat zien dat je makkelijk meegaat in veranderingen. Je bent goed in staat om je aan te passen aan een veranderende omgeving, werkwijzen, werktijden of taken en verantwoordelijkheden. En dat is fijn, want ook al is de situatie nog zo dynamisch, jij blijft goed functioneren. Je bedenkt zelf nieuwe manieren om activiteiten uit te voeren en gaat problemen niet uit de weg, maar gaat op zoek naar een oplossing.

Besluitvaardigheid

Ben je besluitvaardig? Dan wil dat zeggen dat je niet bang bent om een beslissing te nemen. Je neemt een beslissing door bijvoorbeeld een discussie aan te gaan of voldoende informatie te verzamelen zodat je de knoop kunt doorhakken. Je weet ook waarom je een besluit neemt. Deze kun je motiveren en je kunt anderen meenemen in je standpunt.

Creativiteit of innovativiteit

Je bent origineel, bedenkt creatieve oplossingen en komt met vernieuwende methoden voor bepaalde werksituaties. Ook ontwikkel je nieuwe werkwijzen. Je bent in staat om creatieve oplossingen aan te dragen die relevant zijn voor jouw functie of voor de organisatie.

Presenteren

Kun je goed presenteren, dan ben je in staat om jouw visie, je mening of je idee duidelijk over te brengen op anderen. Dat doe je op een enthousiaste en overtuigende manier. Je staat zelfverzekerd voor een groep en spreekt duidelijk en makkelijk. Uiteindelijk is het resultaat van jouw presentatie dat je anderen hebt meegekregen in jouw idee of perspectief. Als dat is gelukt kan je met zekerheid zeggen dat jij goed bent in presenteren.

Visionair

Een visionair ziet trends in de markt die van belang kunnen zijn voor zijn of haar eigen functie, voor de organisatie of voor het team. Je bedenk meerdere scenario’s die van toepassing kunnen zijn en bepaald de richting die jullie moeten inslaan voor het beste resultaat. Je bent daarbij onbevangen en staat open voor inspiratie.

Zelfbeheersing

Zelfbeheersing betekent dat je sterk bent in het omgaan met emotionele situaties. Je hebt je eigen emoties in de hand en laat je niet snel gaan. Je hebt je eigen emoties onder controle en laat je niet beïnvloeden door negativiteit. Omgaan met woede of irritatie is een belangrijke sociale vaardigheid.

Relativeren

Door te relativeren ben je in staat om positiever tegen dingen aan te kijken. Soms wordt het uitgelegd als iets afzwakken, maar dat hoeft niet zo te zijn. Je ziet juist dingen in perspectief. Je gaat terug naar kern van het probleem. Zodat je teruggaat naar de werkelijkheid om vanuit daar een standpunt in te kunnen nemen.

Helikopterview

Een helikopterview hebben of het overzicht bewaren wil zeggen dat jij het overzicht houdt over een werksituatie. Je houdt met gemak verschillende ballen in de lucht. Projecten kunnen langs elkaar, door elkaar en over elkaar heen lopen. Maar jij herkent de grote lijnen én houdt de details in het oog. Af en toe neem een je stap terug om van een afstandje te overzien wat er allemaal gaande is. Zo houd jij het overzicht.

Zelfstandigheid

Zelfstandig werken en eigen planningen en werkzaamheden in de gaten houden. Je bent alert op problemen, kansen en mogelijkheden. Je kunt zelf oplossingen vinden, eigen werk controleren en je laat geen werk liggen. Je bent een doorzetter en zorgt dat het werk gedaan wordt zonder dat je daar perse anderen voor nodig hebt. Je bent iemand die het doel voor ogen houdt en daarop anticipeert.

Verantwoordelijkheid

Je bent je van jouw rol binnen het team of de organisatie bewust. Je weet dat je taken of verplichtingen hebt die jezelf aangaan, maar ook het bedrijf. Daarom vind je het belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen en te tonen. Jij bent dus punctueel, komt je afspraken na en levert wat je hebt beloofd.

Overtuigingskracht

Een nieuw idee lanceren? Geen probleem. Met jouw energie en enthousiasme, het kunnen ombuigen van weerstand en het ingaan op tegenargumenten heb jij iedereen zo mee. Je kunt met gemak argumenten vinden waar anderen gevoelig voor zijn. Werk je veel voor opdrachtgevers waaraan je nieuwe ideeën moet verkopen? Dan is overtuigingskracht onmisbaar.

Samenwerken

Samenwerken is eigenlijk het succesvol en effectief omgaan met andere mensen. Je werkt samen aan een project of doel. Een goede afstemming is daarbij belangrijk. Elkaar opzoeken, met elkaar communiceren en afspraken maken. Ben je goed in samenwerken dan verbind je het team met elkaar.

Luisteren

Als je goed bent in luisteren dan kun je dat inzetten om kennis te vergaren. Zodat je de onderlinge relaties met anderen kan versterken of bijvoorbeeld om te weten te komen waar anderen zich mee bezig houden. Op die manier kun je de juiste personen samenbrengen en zelf dingen voor elkaar krijgen.

Stressbestendigheid

Ben je stressbestendig dan houd je het overzicht, ook als er tijdsdruk ontstaat. Je bewaart de kalmte en laat je niet leiden door gevoel of emotie. Je overziet de situatie en weet daarnaar te handelen.

Motiveren

Ben je goed in motiveren, dan krijg je anderen in beweging. En je krijgt het voor elkaar dat anderen ook nog eens hun uiterste best doen om het optimale resultaat te bewerkstelligen. Hiervoor heb je inzicht nodig in het doen en laten van anderen. Een combinatie met empathisch vermogen is bijvoorbeeld veel voorkomend bij mensen die goed kunnen motiveren.

Oplossingsgericht

Oplossingsgerichtheid zorgt ervoor dat je in staat bent om te analyseren en een probleem in kaart te brengen. Je werkt op een besluitvaardige manier om zo ook gelijk rekening te houden met eventuele achterliggende problemen.

Inlevingsvermogen

Je houdt rekening met de gevoelens en behoeften van anderen. Je kunt goed luisteren en toont oprechte interesse. Je kunt je inleven in anderen hun gevoelens en emoties. Je helpt anderen door te relativeren, je betrokkenheid te tonen, rustig en geduldig te blijven. Een fijne soft skill als je bijvoorbeeld kijkt naar conflicthantering.

De rol van Soft Skill Trainer

Wij zijn Soft Skill Trainer. De grootste aanbieder van incompany soft skill trainingen. Met meer dan 25 verschillende trainingen helpen we werknemers bij de ontwikkeling van hun soft skills. Dat doen we voor organisaties door heel Nederland.

In onze soft skill trainingen maken we gebruik van onze ‘actief leren’-methode. Dat betekent dat we de theorie veelvuldig afwisselen met praktijkelementen, zoals opdrachten, rollenspellen en verschillende oefeningen. Zo ontstaan direct inzichten en krijg je de nieuwe kennis en kunde razendsnel onder de knie.

Hebben jij en je collega’s interesse in een incompany soft skill training? Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met je mee over de beste invulling voor jullie leerbehoefte.

Categorieën

Onze laatste artikelen

We publiceren regelmatig nieuwe artikelen over soft skills, trainingen en werk in het algemeen.

Wat zijn soft skills eigenlijk precies?

Wat zijn soft skills eigenlijk precies?

Soft skills zijn intermenselijke vaardigheden, karaktertrekken of specifieke eigenschappen. Ze hebben in ieder geval altijd met mensen te maken. Niet voor niets worden soft skills ook wel eens 'people skills' of 'personal skills' genoemd. Maar welke naam je...

Soft skill trainingen: dit mag je verwachten

Soft skill trainingen: dit mag je verwachten

Oke, jullie zijn er uit. Jij en je collega's willen aan een bepaalde soft skill werken zodat jullie (samen) door kunnen groeien. Volgens ons is dat een slimme investering, want soft skills bepalen voor een groot deel hoe goed individuen, teams en organisaties...

8,6 waardering

Klanten waarderen ons met
een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

Onze klanten bevinden zich
verspreid door heel Nederland.

#1 trainers

We werken uitsluitend met
gespecialiseerde trainers.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

We hebben al 150+ klanten mogen helpen.. 😍
Zij beoordelen ons met een 8.8.

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Wij boeken regelmatig soft skill trainingen voor onze leden. We werken daarvoor altijd samen met Soft Skill Trainer. Ze hebben een breed aanbod, hoge kwaliteit en goede prijsstelling.

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Soft Skill Trainer geeft nu al meer dan 2 jaar trainingen aan onze medewerkers. Ze communiceren altijd snel en duidelijk. Zowel voor als na de training. Dat vinden we heel prettig.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

We hebben bij Soft Skill Trainer een training Complimenteren gevolgd. Onze medewerkers hebben daar ontzettend veel van op kunnen steken. Bedankt voor de leuke training!

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Soft Skill Trainer faciliteert al lange tijd trainingen bij ons. Die samenwerking verloopt altijd prettig. Ze denken graag met je mee om samen de perfecte training te bedenken.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

Wij zetten Soft Skill Trainer wel eens in voor onze klanten waarbij we catering verzorgen. We horen van die klanten altijd positieve geluiden als deze partij langs is geweest.

Robin van ‘t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Soft Skill Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Peter Houtman

Coördinator

Heb je hulp nodig?

Hebben jij en je collega’s interesse in een van onze soft skill trainingen?
Als je contact met ons opneemt helpen we je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@softskilltrainer.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 0736.